BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO
- Biuletyn Informacji Publicznej - gov.pl/bip
- www.powiat.poznan.pl
- Fotokod z linkiem do tej strony
- Opcje widoku
Zmiana wielkości czcionek i wersji wizualnej strony
- Wyszukiwarka
Wyszukiwanie
Ścieżka nawigacyjna
- Status
i kompetencje - Przepisy konsumenckie
- Konsumencie uważaj na ... - Rzecznik ostrzega
- Poradnik dotyczący imprez turystycznych
- Instytucje
i organizacje non-profit, zajmujące się ochroną konsumentów: - Strony internetowe z poradami lub poradnikami dla konsumentów
- Wzory reklamacji
i pism konsumenckich
Sprawozdania
Treść strony
Wzajemny stosunek rękojmi i gwarancji
Kupujący - konsument może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień z tytułu gwarancji (art. 579 k.c.).
W praktyce oznacza to, że do kupującego należy wybór, którą podstawę dochodzenia roszczeń wybrać, czy rękojmię czy też gwarancję. Wybór ten nie należy do sprzedawcy, który nic w tej materii nie może narzucić konsumentowi.
Jednakże raz dokonany wybór, w odniesieniu do konkretnej wady wiąże konsumenta. Nie może on samowolnie (bez zgody sprzedawcy) dowolnie zmieniać reżimu dochodzenia roszczeń, nie może także wybierać części uprawnień z tytułu rękojmi i części uprawnień z tytułu gwarancji.
Pamiętać należy także i o tym, że odstąpienie od umowy w ramach rękojmi wyklucza późniejszą możliwość dochodzenia roszczeń z tytułu gwarancji. Odstąpienie od umowy powoduje bowiem, że umowa sprzedaży upada, a wraz z nią wygasają i rękojmia, i gwarancja.
Odpowiedzialność z tytułu rękojmi dotyczy umów sprzedaży zawartych przed 1.01.2003r.
Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Marek Radwańskidata wytworzenia: 2003-06-11
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2003-06-11 12:41
- zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskiostatnia modyfikacja: 2009-05-21 14:46