BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO
- Biuletyn Informacji Publicznej - gov.pl/bip
- www.powiat.poznan.pl
- Fotokod z linkiem do tej strony
- Opcje widoku
Zmiana wielkości czcionek i wersji wizualnej strony
- Wyszukiwarka
Wyszukiwanie
Ścieżka nawigacyjna
- Status
i kompetencje - Przepisy konsumenckie
- Konsumencie uważaj na ... - Rzecznik ostrzega
- Poradnik dotyczący imprez turystycznych
- Instytucje
i organizacje non-profit, zajmujące się ochroną konsumentów: - Strony internetowe z poradami lub poradnikami dla konsumentów
- Wzory reklamacji
i pism konsumenckich
Sprawozdania
Treść strony
Podstawa prawna
Status i kompetencje Powiatowego Rzecznika Konsumentów regulują art. 37 - 44 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2024 r. poz. 594)
Zgodnie z powyższymi przepisami Rzecznik Konsumentów działa w powiatach (miastach na prawie powiatu). Rzecznikiem może być osoba, która posiada wykształcenie wyższe, w szczególności prawnicze lub ekonomiczne i co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową. W powiatach (miastach na prawach powiatu) liczących więcej aniżeli 100 tys. mieszkańców Rzecznik może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy wyodrębnionego biura.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów:
-
prowadzi edukację konsumencką, w szczególności poprzez wprowadzanie elementów wiedzy konsumenckiej do programów nauczania w szkołach publicznych,
-
zapewnia konsumentom bezpłatne poradnictwo i informację prawną w zakresie ochrony ich interesów,
-
występuje do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. Przedsiębiorca, do którego zwrócił się rzecznik konsumentów obowiązany jest udzielić mu wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia oraz ustosunkować się do jego uwag i opinii. Kto, wbrew przepisowi narusza obowiązek udzielenia rzecznikowi konsumentów wyjaśnień i informacji będących przedmiotem wystąpienia rzecznika lub obowiązek ustosunkowania się do uwag i opinii rzecznika, podlega karze grzywny nie niższej niż 2000 zł, orzekanej w trybie przepisów postępowaniu w sprawach o wykroczenia,
-
składa wnioski w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
-
współdziała z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi. Mogą to być w szczególności: Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich i inne organizacje,
-
w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jest oskarżycielem publicznym w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia,
-
może wytaczać powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępuje, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów,
-
może wytaczać powództwa w sprawach nieuczciwych praktyk rynkowych,
-
może zgłosić zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczące podejrzenia naruszenia zakazu stosowania niedozwolonych postanowień umownych.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Marek Radwańskidata wytworzenia: 2008-12-10
- opublikował: Dawid Kaczmarekdata publikacji: 2003-06-10 12:44
- zmodyfikował: Dawid Kaczmarekostatnia modyfikacja: 2024-10-31 13:58