BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO

Ścieżka nawigacyjna

Treść strony


CZASOWE WYCOFANIE POJAZDU Z RUCHU (KT-16)


WYMAGANE DOKUMENTY

Wniosek  (dostępny w urzędzie lub na stronie internetowej)

Załączniki:

  • oryginał dowodu rejestracyjnego,
  • tablice rejestracyjne do depozytu,
  • oświadczenie złożone pod odpowiedzialnością karną, że pojazd wymaga naprawy, o której mowa w art. 78a ust. 4b (w przypadku samochodu osobowego),
  • w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego z współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający  udzielenie pełnomocnictwa (wzór do pobrania poniżej),

Do wglądu:

  • dowód uiszczenia opłat,
  • oryginał dowodu osobistego lub paszportu lub karty pobytu.

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY

Starostwo Powiatowe w Poznaniu, ul. Jackowskiego 18
Wydział Komunikacji i Transportu
Referat ds. rejestracji pojazdów - parter, sala obsługi

Tel. 61 8410-748
pon. 9:00 - 16:30,
wt - pt.
8:00 - 15:00
Czerwonak ul. Gdyńska 53

tel. 61 2269-235
lub 236
(w której można również odebrać dowód rejestracyjny dla pojazdów rejestrowanych w tej filii)

pon. 9:00 - 16:30,
wt - pt.
8:00 - 15:00

Pobiedziska ul. Kościuszki 4

tel. 61 8977-171 lub 158

(w której można również odebrać dowód rejestracyjny dla pojazdów rejestrowanych w tej filii)


pon. 9:00 - 16:30,
wt - pt.
8:00 - 15:00

Stęszew, ul. Poznańska 20

tel. 61 8130-077
lub 060

(w której można również odebrać dowód rejestracyjny dla pojazdów rejestrowanych w tej filii)


pon. 9:00 - 16:30,
wt - pt.
8:00 - 15:00

Swarzędz ul. Poznańska 25

tel. 61 6511-265
lub 268
(w której można również odebrać dowód rejestracyjny dla pojazdów rejestrowanych w tej filii)


pon. 9:00 - 16:30,
wt. - pt.
8:00 - 15:00

Tarnowo Podgórne ul. Poznańska 96

tel. 61 8959-241 lub 240

(w której można również odebrać dowód rejestracyjny dla pojazdów rejestrowanych w tej filii)


pon. 9:00 - 16:30,
wt - pt.
8:00 - 15:00

Kórnik ul. Poznańska 83,

tel.: 61 8410-630, lub 631
(w której można również odebrać dowód rejestracyjny dla pojazdów rejestrowanych w tej filii)

pon. 9:00 - 16:30,
wt - Pt.
8:00 - 15:00

 


TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY

Niezwłocznie, po złożeniu wniosku wraz z wymaganymi załącznikami przewidzianymi przepisami prawa.


SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Uzyskanie decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.


TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu,
w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Poznańskiego.


OPŁATY

Opłatę komunikacyjną należy uiścić na konto Starostwa Powiatowego w Poznaniu,
nr konta 77103012470000000034916241, w wysokości:

  • 80,00 zł za decyzję o czasowym wycofaniu z ruchu na okres 2 miesięcy samochodu ciężarowego, przyczepy
    o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągnika samochodowego, pojazdu specjalnego lub autobusu.
    W przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:

    - 4 zł - licząc od 3 do 12 miesiąca,

    - 2 zł - od 13 do 24 miesiąca,

    - 0,25 zł - od 25 do 48 miesiąca.

  • 80,00 zł za decyzję o czasowym wycofaniu samochodu osobowego z ruchu na okres 3 miesięcy. W przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 3 miesiące opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o 4 zł licząc od 4 do 12 miesiąca.

W Wydziale Komunikacji i Transportu oraz w filiach Wydziału można dokonać opłaty komunikacyjnej kartą płatniczą.

Płatności online* za pośrednictwem Platformy E-COM STP:  https://oplaty.powiat.poznan.pl/

*służy do przyjmowania płatności internetowych na rzecz Powiatu Poznańskiego oraz w zakresie opłaty skarbowej na rzecz Miasta Poznania. Poprzez platformę dokonasz bezprowizyjnych płatności kartą za wszystkie czynności urzędowe.

Opłatę skarbową w wysokości 17,00 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, należy uiścić na konto organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu.

  • Wydział Komunikacji i Transportu w Starostwie Powiatowym w Poznaniu na ul. Jackowskiego 18,
    na konto Urzędu Miasta Poznania, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Budżetowych, 
    ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań, nr konta: 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763;
  • Filia Wydziału Komunikacji i Transportu w Pobiedziskach, na konto Urzędu Miasta i Gminy Pobiedziska, nr konta:
    56 9044 0001 2103 0100 0268 0001;
  • Filia Wydziału Komunikacji i Transportu w Swarzędzu, na konto Urzędu Miasta i Gminy Swarzędz, nr konta:
    13 1600 1084 1843 0348 6000 0004;
  • Filia Wydziału Komunikacji i Transportu w Stęszewie, na konto Urzędu Gminy Stęszew, nr konta:
    54 9048 0007 0027 3550 2000 0001;  
  • Filia Wydziału Komunikacji i Transportu w Tarnowie Podgórnym, na konto Urzędu Gminy Tarnowo Podgórne,
    nr konta: 24 1160 2202 0000 0006 4200 2632;
  • Filia WKiT w Czerwonaku, na konto Urzędu Gminy Czerwonak, nr konta: 48 1020 4027 0000 1202 1192 8431;
  • Filia WKiT w Kórniku, na konto Urzędu Miasta i Gminy Kórnik, nr konta: 26 9076 0008 2001 0000 0215 0002.

DODATKOWE INFORMACJE

Wycofaniu czasowemu podlegają zarejestrowane:

  1. samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t;
  2. ciągniki samochodowe;
  3. pojazdy specjalne;
  4. autobusy;
  5. samochody osobowe.

Samochody osobowe mogą podlegać czasowemu wycofaniu z ruchu na wniosek właściciela w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji:

a) w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 11 pkt 1 lit. b oraz pkt 6,
b) w przypadku wystąpienia szkody istotnej.

Samochód osobowy może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego okresu i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania określony
w ostatniej decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu. Właściciel pojazdu składając wniosek o czasowe wycofanie samochodu osobowego z ruchu, składa oświadczenie, że pojazd ten wymaga wykonania naprawy w związku
z uszkodzeniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji w przypadkach, o których mowa powyżej.
Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia".

Pojazdy wymienione w pkt od 1 do 4 (samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy) mogą być czasowo wycofane z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu. W celu przedłużenia okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu właściciel pojazdu, najpóźniej w dniu, kiedy upływa termin wycofania, składa w organie rejestrującym wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, do którego dołącza  poprzednią decyzje o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.

Okres czasowego wycofania pojazdu z ruchu na pisemny wniosek właściciela pojazdu może ulec skróceniu, ale pojazd przywracany do ruchu musi mieć ważne badanie okresowe. W przypadku dopuszczania do ruchu samochodu osobowego po jego czasowym wycofaniu konieczne jest również wykonanie dodatkowego badania technicznego pojazdu, potwierdzone w centralnej ewidencji pojazdów. W przypadku braku w centralnej ewidencji pojazdów informacji
o dodatkowym badaniu technicznym, dopuszczenie do ruchu następuje na podstawie przedłożonego zaświadczenia
o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu.

Po upływie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu organ rejestrujący na pisemny wniosek właściciela pojazdu oraz po dołączeniu decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, zwraca właścicielowi pojazdu dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne.

Szczegółowe informacje w sprawie uzyskać można w punkcie informacyjnym Wydziału Komunikacji i Transportu oraz pod nr telefonu 61 8410-748, 61 8410-598.

Adres e-mail: komunikacja@powiat.poznan.pl

W zakresie rejestracji pojazdów można korzystać z usługi umawiania wizyt przez Internet - www.bip.powiat.poznan.pl - zakładka Rezerwacja wizyt.


PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
  • Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów
    z ruchu.
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów, wymgagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów.

DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU/ AKTUALIZACJI

2024-12-23

Metryka

  • autor lub odpowiedzialny za treść: Błażej Prajs
  • opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
    data publikacji: 2021-09-29 14:48
  • zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
    ostatnia modyfikacja: 2024-12-23 15:31

Rejestr zmian

  • zmieniono 2021-10-04 11:43 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2021-11-03 10:03 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta hiperłącza
  • zmieniono 2022-01-17 09:59 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja nr konta dla filii Pobiedziska
  • zmieniono 2022-02-25 10:19 przez Pieczyński Maciej: aktualizacja treści
  • zmieniono 2022-02-25 10:21 przez Pieczyński Maciej
  • zmieniono 2022-03-08 09:17 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2022-04-12 11:52 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2022-09-05 14:27 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja po zmianie przepisów
  • zmieniono 2022-09-08 09:42 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2022-09-29 14:16 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2022-09-30 08:15 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
  • zmieniono 2023-07-03 10:14 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2023-11-24 11:52 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2023-11-24 11:53 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
  • zmieniono 2024-09-06 08:36 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: dodanie "płatności online"
  • zmieniono 2024-09-11 09:01 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2024-09-12 09:46 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
  • zmieniono 2024-12-23 15:31 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja konta bankowego - Tarnowo Podgórne

Banery