BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO

Ścieżka nawigacyjna

Treść strony


DOKONANIE ZGŁOSZENIA ZAMIARU BUDWY LUB PRZEBUDOWY BUDYNKU MIESZKALNEGO JEDNORODZINNEOG
Z PROJEKTEM BUDOWLNYM (PB-2a)


dotyczy wyłącznie budowy obiektów wymienionych w ustawie prawo budowlane art. 29 ust. 1

budowa:
wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;

(dla których obszar oddziaływania zamyka się na terenie inwestycji)

i dotyczy wyłącznie budowy obiektów wymienionych w ustawie prawo budowlane art. 29 ust. 1

pkt 3d  instalowaniu wewnątrz i na zewnątrz użytkowanego budynku instalacji gazowych.

Od 05.07.2021 zgłoszenie zamiaru budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego
z projektem również w formie elektronicznej
( procedura dotyczy projektu sporządzonego ”po nowemu” tzn. trzech egzemplarzy projektu zagospodarowania działki terenu  i projektu architektoniczno- budowlanego, które podlegają zatwierdzeniu w urzędzie). Projekt  w sprawie załatwianej w formie e-usługi powinien zostać podpisany przez projektanta i sprawdzającego jeżeli jest wymagany - podpisem zaufanym epuap lub elektronicznym podpisem kwalifikowanym i przesłany na elektroniczną skrzynkę podawczą starostwa wraz z załącznikami.


WYMAGANE DOKUMENTY

Wniosek:

- elektroniczny,     e-budownictwo logo

Wniosek wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w formie elektronicznej należy pobrać ze strony internetowej e-budownictwa - https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/  
Wniosek, oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane  oraz pełnomocnictwo w sprawie załatwianej w formie e-usługi powinien zostać podpisane przez inwestora podpisem zaufanym epuap
lub elektronicznym podpisem kwalifikowanym i przesłany na elektroniczną skrzynkę podawczą starostwa
wraz z załącznikami. 

W przypadku większej liczby inwestorów w/w dokumenty powinny być podpisane elektronicznie przez wszystkich inwestorów.

- papierowy

Wniosek na drukach podpisany przez Inwestora/ów lub osobę upoważnioną przez Inwestora (druk do pobrania ze strony internetowej lub w urzędzie). Upoważnienie przedkłada się na piśmie w oryginale wraz z uiszczoną opłatą skarbową.

Załączniki:

  • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w oryginale wypełnione na drukach ściśle określonych przepisem prawa (druk do pobrania ze strony internetowej lub w urzędzie).
  • trzy egzemplarze projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego
    w formie papierowej lub jak wyżej elektronicznej wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń
    i innych dokumentów;
    W terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy t.j. 19.09.2020 inwestor do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę albo wniosku o zatwierdzenie projektu budowlanego, albo zgłoszenia budowy może dołączyć projekt budowlany sporządzony w formie dotychczasowej - papierowej.
  • ostateczna decyzja o warunkach zabudowy (w oryginale lub kopia ) jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (decyzje wydaje właściwy Wójt, Burmistrz Gminy),
  • oświadczenie  projektanta dotyczące możliwości podłączenia projektowanego obiektu budowlanego do istniejącej sieci ciepłowniczej, zgodnie z warunkami określonymi w art. 7b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716), złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z  art. 233 paragraf 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2021 r. poz. 1444 z późn. zm.); składający oświadczenie jest zobowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy(-ma) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
  • Wymagane do wniosku i projektu  jako załączniki  decyzje i uzgodnienia mogą być załączone w formie kopii.

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY

Starostwo Powiatowe w Poznaniu, ul. Jackowskiego 18, 60-509 Poznań.
Wydział Administracji Architektoniczno-Budowlanej.
Złożenie dokumentów: Sekretariat Wydziału pokój Nr 010 (parter). Wszelkie informacje w sprawach związanych
ze zgłoszeniem budowy lub robót budowlanych nie wymagających uzyskania pozwolenia na budowę  można uzyskać
pod nr telefonu 61 8410-504, 61 8410-550.
Odbiór dokumentów: ---


TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY

Do wykonania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli w terminie 21 dni organ nie wniesie sprzeciwu (w przypadku konieczności uzupełnienia zgłoszenia bieg 21-dniowego terminu rozpoczyna się od dnia złożenia uzupełnienia t.j. złożenia kompletnego zgłoszenia) nie później niż po upływie 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia.


SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

W razie stwierdzenia konieczności uzupełnienia zgłoszenia, Inwestor zostaje zobowiązany postanowieniem
do uzupełnienia
w wyznaczonym terminie (art. 35 ust.1 ustawy prawo budowlane stosuje się odpowiednio). W sytuacji nieuzupełnienia zgłoszenia we wskazanym terminie wydawana jest decyzja sprzeciwu.

Organ wnosi sprzeciw również w przypadku jeżeli:

  1. zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia
    na budowę,
  2. budowa lub wykonanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz inne przepisy,
  3. zgłoszenie dotyczy budowy tymczasowego obiektu budowlanego w miejscu, w którym taki obiekt istnieje.

Postanowienia wydawane w toku prowadzonego postępowania administracyjnego,  decyzje sprzeciwu wydawane w trybie administracyjnym Wydział Administracji Architektoniczno-Budowlanej przesyła do Inwestora listem poleconym
za dowodem doręczenia.
W trakcie postępowania informacji udziela inspektor prowadzący postępowanie wskazany podczas składania wniosku
.


OPŁATY

Opłata skarbowa  zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej opłata  na konto nazwa odbiorcy: Miasto Poznań, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Budżetowych, ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań; nr rachunku konto: 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763

Płatności online* za pośrednictwem Platformy E-COM STP:  https://oplaty.powiat.poznan.pl/

*służy do przyjmowania płatności internetowych na rzecz Powiatu Poznańskiego oraz w zakresie opłaty skarbowej na rzecz Miasta Poznania. Poprzez platformę dokonasz bezprowizyjnych płatności kartą za wszystkie czynności urzędowe.

Opłaty można dokonać między innymi:

  • w placówce pocztowej
  • w sklepach, w których działa punkt płatniczy
  • poprzez bankowość mobilną - za pośrednictwem osobistego telefonu z własną bankowością elektroniczną złożenie tą drogą dyspozycji oraz przesłanie na adres mailowy urzędnika potwierdzenie opłaty
  • przelew tradycyjny

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji sprzeciwu przysługuje stronom postępowania odwołanie do Wojewody Wielkopolskiego, w terminie 14 dni 
od dnia jej doręczenia. Odwołanie należy złożyć za  pośrednictwem Starosty Poznańskiego.


DODATKOWE INFORMACJE

Organ przyjmujący zgłoszenie, może nałożyć w drodze decyzji obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie robót budowlanych lub określonego obiektu objętego obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może naruszyć ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub spowodować:

  1. zagrożenie bezpieczeństwa ludzi i mienia;
  2. pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków;
  3. pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych;
  4. wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.

Prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane - należy przez to rozumieć tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązanego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych.

Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu przed upływem terminu 21 dni wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych.

Uwaga!
Przed przystąpieniem do realizacji obiektów objętych zgłoszeniem na gruntach chronionych zgodnie z ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych należy uzyskać decyzję o wyłączeniu tych gruntów z produkcji rolnej i leśnej.

Pełnomocnictwo

Inwestor (zarówno osoba fizyczna, osoba prawna jak i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną) może złożyć wniosek o pozwolenie na budowę lub dokonać zgłoszenia działając przez pełnomocnika. Pełnomocnik w imieniu inwestora może również złożyć oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W tym kontekście należy wskazać, że ze względu na sankcję karną przewidzianą
za złożenie niezgodnego z prawdą oświadczenia oraz w celu uniknięcia wątpliwości do co zakresu pełnomocnictwa zasadnym jest, by zawierało ono wskazanie, że inwestor udzielający pełnomocnictwa do złożenia wniosku o pozwolenie  na budowę albo do zgłoszenia budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego zarazem upoważnia pełnomocnika do złożenia oświadczenia o posiadanym przez inwestora prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, o ile inwestor nie składa takiego oświadczenia osobiście
.
 


PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo  budowlane.
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks Postępowania Administracyjnego.

DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU/ AKTUALIZACJI
2022-08-10

Metryka

  • opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
    data publikacji: 2021-07-05 10:28
  • zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
    ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:55

Druki do pobrania:

rezerwacja wizyt

 

  • ZGŁOSZENIE budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (PB-2a) (PDF) ZGLOSZENIE_budowy_lub_przebudowy_budynku_mieszkalnego_jednorodzinnego__PB-2a.pdf 211.58kB
    (dodano: 2022-03-08 09:44, ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:48)

    Metryka

    • opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      data publikacji: 2022-03-08 09:44
    • zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:48
    Ilość pobrań: 673
  • Metryka

    • opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      data publikacji: 2021-07-05 10:28
    • zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:48
    Ilość pobrań: 706
  • INFORMACJA UZUPEŁNIAJĄCA (PDF) informacja uzupełniająca B-4.pdf 181.27kB
    (dodano: 2021-08-13 10:24, ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49)

    Metryka

    • opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      data publikacji: 2021-08-13 10:24
    • zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49
    Ilość pobrań: 368
  • KARTA INFORMACYJNA DLA POZWOLENIA NA BUDOWĘ (PDF) KARTA_INFORMACYJNA_DLA_POZWOLENIA_NA_BUDOWE 1a.pdf 55.76kB
    (dodano: 2021-07-05 15:04, ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49)

    Metryka

    • opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      data publikacji: 2021-07-05 15:04
    • zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49
    Ilość pobrań: 502
  • WNIOSEK O WYŁĄCZENIE Z PRODUKCJI GRUNTÓW (PDF) Wniosek_o_wylaczenie_z_produkcji_gruntow_rolnych 2023.pdf 579.04kB
    (dodano: 2023-07-26 14:31, ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49)

    Metryka

    • opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      data publikacji: 2023-07-26 14:31
    • zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49
    Ilość pobrań: 110
  • Pełnomocnictwo (PDF) AB_01_zal_04_peln_29_05_2023.pdf 648.88kB
    (dodano: 2023-05-29 13:25, ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49)

    Metryka

    • opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      data publikacji: 2023-05-29 13:25
    • zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49
    Ilość pobrań: 193
  • Pełnomocnictwo (dot. wyłączenia z produkcji gruntów) (PDF) Pelnomocnictwo__dot._wylaczenia_z_produkcji_gruntow_.pdf 64.31kB
    (dodano: 2021-07-05 15:04, ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:50)

    Metryka

    • opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      data publikacji: 2021-07-05 15:04
    • zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
      ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:50
    Ilość pobrań: 179

drukuj całą stronę

Banery