BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ POWIATU POZNAŃSKIEGO
- Biuletyn Informacji Publicznej - gov.pl/bip
- www.powiat.poznan.pl
- Fotokod z linkiem do tej strony
- Opcje widoku
Zmiana wielkości czcionek i wersji wizualnej strony
- Wyszukiwarka
Wyszukiwanie
Ścieżka nawigacyjna
Treść strony
DOKONANIE ZGŁOSZENIA ZAMIARU BUDWY LUB PRZEBUDOWY BUDYNKU MIESZKALNEGO JEDNORODZINNEOG
Z PROJEKTEM BUDOWLNYM (PB-2a)
dotyczy wyłącznie budowy obiektów wymienionych w ustawie prawo budowlane art. 29 ust. 1
budowa:
wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;
(dla których obszar oddziaływania zamyka się na terenie inwestycji)
i dotyczy wyłącznie budowy obiektów wymienionych w ustawie prawo budowlane art. 29 ust. 1
pkt 3d instalowaniu wewnątrz i na zewnątrz użytkowanego budynku instalacji gazowych.
Od 05.07.2021 zgłoszenie zamiaru budowy i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego
z projektem również w formie elektronicznej ( procedura dotyczy projektu sporządzonego ”po nowemu” tzn. trzech egzemplarzy projektu zagospodarowania działki terenu i projektu architektoniczno- budowlanego, które podlegają zatwierdzeniu w urzędzie). Projekt w sprawie załatwianej w formie e-usługi powinien zostać podpisany przez projektanta i sprawdzającego jeżeli jest wymagany - podpisem zaufanym epuap lub elektronicznym podpisem kwalifikowanym i przesłany na elektroniczną skrzynkę podawczą starostwa wraz z załącznikami.
WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek:
Wniosek wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w formie elektronicznej należy pobrać ze strony internetowej e-budownictwa - https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/
Wniosek, oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz pełnomocnictwo w sprawie załatwianej w formie e-usługi powinien zostać podpisane przez inwestora podpisem zaufanym epuap
lub elektronicznym podpisem kwalifikowanym i przesłany na elektroniczną skrzynkę podawczą starostwa
wraz z załącznikami.
W przypadku większej liczby inwestorów w/w dokumenty powinny być podpisane elektronicznie przez wszystkich inwestorów.
- papierowy
Wniosek na drukach podpisany przez Inwestora/ów lub osobę upoważnioną przez Inwestora (druk do pobrania ze strony internetowej lub w urzędzie). Upoważnienie przedkłada się na piśmie w oryginale wraz z uiszczoną opłatą skarbową.
Załączniki:
- oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w oryginale wypełnione na drukach ściśle określonych przepisem prawa (druk do pobrania ze strony internetowej lub w urzędzie).
- trzy egzemplarze projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego
w formie papierowej lub jak wyżej elektronicznej wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń
i innych dokumentów;
W terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy t.j. 19.09.2020 inwestor do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę albo wniosku o zatwierdzenie projektu budowlanego, albo zgłoszenia budowy może dołączyć projekt budowlany sporządzony w formie dotychczasowej - papierowej.
- ostateczna decyzja o warunkach zabudowy (w oryginale lub kopia ) jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (decyzje wydaje właściwy Wójt, Burmistrz Gminy),
- oświadczenie projektanta dotyczące możliwości podłączenia projektowanego obiektu budowlanego do istniejącej sieci ciepłowniczej, zgodnie z warunkami określonymi w art. 7b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716), złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 paragraf 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2021 r. poz. 1444 z późn. zm.); składający oświadczenie jest zobowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy(-ma) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
- Wymagane do wniosku i projektu jako załączniki decyzje i uzgodnienia mogą być załączone w formie kopii.
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Starostwo Powiatowe w Poznaniu, ul. Jackowskiego 18, 60-509 Poznań.
Wydział Administracji Architektoniczno-Budowlanej.
Złożenie dokumentów: Sekretariat Wydziału pokój Nr 010 (parter). Wszelkie informacje w sprawach związanych
ze zgłoszeniem budowy lub robót budowlanych nie wymagających uzyskania pozwolenia na budowę można uzyskać
pod nr telefonu 61 8410-504, 61 8410-550.
Odbiór dokumentów: ---
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Do wykonania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli w terminie 21 dni organ nie wniesie sprzeciwu (w przypadku konieczności uzupełnienia zgłoszenia bieg 21-dniowego terminu rozpoczyna się od dnia złożenia uzupełnienia t.j. złożenia kompletnego zgłoszenia) nie później niż po upływie 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
W razie stwierdzenia konieczności uzupełnienia zgłoszenia, Inwestor zostaje zobowiązany postanowieniem
do uzupełnienia w wyznaczonym terminie (art. 35 ust.1 ustawy prawo budowlane stosuje się odpowiednio). W sytuacji nieuzupełnienia zgłoszenia we wskazanym terminie wydawana jest decyzja sprzeciwu.
Organ wnosi sprzeciw również w przypadku jeżeli:
- zgłoszenie dotyczy budowy lub wykonania robót budowlanych objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia
na budowę, - budowa lub wykonanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz inne przepisy,
- zgłoszenie dotyczy budowy tymczasowego obiektu budowlanego w miejscu, w którym taki obiekt istnieje.
Postanowienia wydawane w toku prowadzonego postępowania administracyjnego, decyzje sprzeciwu wydawane w trybie administracyjnym Wydział Administracji Architektoniczno-Budowlanej przesyła do Inwestora listem poleconym
za dowodem doręczenia.
W trakcie postępowania informacji udziela inspektor prowadzący postępowanie wskazany podczas składania wniosku.
OPŁATY
Opłata skarbowa zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej opłata na konto nazwa odbiorcy: Miasto Poznań, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Budżetowych, ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań; nr rachunku konto: 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763
Płatności online* za pośrednictwem Platformy E-COM STP: https://oplaty.powiat.poznan.pl/
*służy do przyjmowania płatności internetowych na rzecz Powiatu Poznańskiego oraz w zakresie opłaty skarbowej na rzecz Miasta Poznania. Poprzez platformę dokonasz bezprowizyjnych płatności kartą za wszystkie czynności urzędowe.
Opłaty można dokonać między innymi:
- w placówce pocztowej
- w sklepach, w których działa punkt płatniczy
- poprzez bankowość mobilną - za pośrednictwem osobistego telefonu z własną bankowością elektroniczną złożenie tą drogą dyspozycji oraz przesłanie na adres mailowy urzędnika potwierdzenie opłaty
- przelew tradycyjny
TRYB ODWOŁAWCZY
Od decyzji sprzeciwu przysługuje stronom postępowania odwołanie do Wojewody Wielkopolskiego, w terminie 14 dni
od dnia jej doręczenia. Odwołanie należy złożyć za pośrednictwem Starosty Poznańskiego.
DODATKOWE INFORMACJE
Organ przyjmujący zgłoszenie, może nałożyć w drodze decyzji obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie robót budowlanych lub określonego obiektu objętego obowiązkiem zgłoszenia, jeżeli ich realizacja może naruszyć ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub spowodować:
- zagrożenie bezpieczeństwa ludzi i mienia;
- pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków;
- pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych;
- wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane - należy przez to rozumieć tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązanego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych.
Organ administracji architektoniczno-budowlanej może z urzędu przed upływem terminu 21 dni wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu. Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia inwestora do rozpoczęcia robót budowlanych.
Uwaga!
Przed przystąpieniem do realizacji obiektów objętych zgłoszeniem na gruntach chronionych zgodnie z ustawą o ochronie gruntów rolnych i leśnych należy uzyskać decyzję o wyłączeniu tych gruntów z produkcji rolnej i leśnej.
Pełnomocnictwo
Inwestor (zarówno osoba fizyczna, osoba prawna jak i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną) może złożyć wniosek o pozwolenie na budowę lub dokonać zgłoszenia działając przez pełnomocnika. Pełnomocnik w imieniu inwestora może również złożyć oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W tym kontekście należy wskazać, że ze względu na sankcję karną przewidzianą
za złożenie niezgodnego z prawdą oświadczenia oraz w celu uniknięcia wątpliwości do co zakresu pełnomocnictwa zasadnym jest, by zawierało ono wskazanie, że inwestor udzielający pełnomocnictwa do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę albo do zgłoszenia budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego zarazem upoważnia pełnomocnika do złożenia oświadczenia o posiadanym przez inwestora prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, o ile inwestor nie składa takiego oświadczenia osobiście.
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks Postępowania Administracyjnego.
DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU/ AKTUALIZACJI
2022-08-10
Metryka
- opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskidata publikacji: 2021-07-05 10:28
- zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskiostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:55
Druki do pobrania:
- ZGŁOSZENIE budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego (PB-2a) (PDF) 211.58kB(dodano: 2022-03-08 09:44, ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:48)
Metryka
- opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskidata publikacji: 2022-03-08 09:44
- zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskiostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:48
Ilość pobrań: 673 Metryka
- opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskidata publikacji: 2021-07-05 10:28
- zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskiostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:48
Ilość pobrań: 706- INFORMACJA UZUPEŁNIAJĄCA (PDF) 181.27kB(dodano: 2021-08-13 10:24, ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49)
Metryka
- opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskidata publikacji: 2021-08-13 10:24
- zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskiostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49
Ilość pobrań: 368 - KARTA INFORMACYJNA DLA POZWOLENIA NA BUDOWĘ (PDF) 55.76kB(dodano: 2021-07-05 15:04, ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49)
Metryka
- opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskidata publikacji: 2021-07-05 15:04
- zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskiostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49
Ilość pobrań: 502 - WNIOSEK O WYŁĄCZENIE Z PRODUKCJI GRUNTÓW (PDF) 579.04kB(dodano: 2023-07-26 14:31, ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49)
Metryka
- opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskidata publikacji: 2023-07-26 14:31
- zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskiostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49
Ilość pobrań: 110 Metryka
- opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskidata publikacji: 2023-05-29 13:25
- zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskiostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:49
Ilość pobrań: 193- Pełnomocnictwo (dot. wyłączenia z produkcji gruntów) (PDF) 64.31kB(dodano: 2021-07-05 15:04, ostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:50)
Metryka
- opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskidata publikacji: 2021-07-05 15:04
- zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Dolińskiostatnia modyfikacja: 2024-10-28 13:50
Ilość pobrań: 179