KOMUNIKAT
o wygaszeniu decyzji o rejestracji pojazdów wydanych przed dniem 14 marca 2005 r.
Na podstawie art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm.) w związku z art. 17 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz. U. z 2023 r. poz. 1394) Starosta Poznański zawiadamia, że decyzje o rejestracji pojazdów wydane przed dniem 14 marca 2005 r. dotyczące pojazdów nieposiadających ważnego okresowego badania technicznego, w stosunku do których ich posiadacze nie dopełnili obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli pojazd im podlega, przez okres dłuższy niż 10 lat, przypadający bezpośrednio przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości, wygasają z mocy prawa z dniem 10 czerwca 2024 r.
Szczegółowych informacji na temat w/w pojazdów można uzyskać w Wydziale Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Poznaniu.
Na podstawie Ustawy z dnia 07 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości /Dz.U.2023.1394/, zmieniają się przepisy dotyczące rejestracji pojazdów oraz zawiadamiania o zbyciu/nabyciu. Nowe przepisy obowiązują od 01.01.2024 r.
UWAGA! Miasto Poznań wypowiedziało Powiatowi Poznańskiemu umowy użyczenia terminali do poboru opłat skarbowych,
tłumacząc to zmianą przepisów prawa, w związku z powyższym od 1 marca 2022 r. nie ma możliwości dokonywania w Starostwie Powiatowym w Poznaniu opłat skarbowych.
Jednocześnie informujemy, że udokumentowanie wniesionej opłaty skarbowej nastąpi tylko w przypadku dostarczenia potwierdzenia przelewu zrealizowanego na rachunek bankowy Miasta Poznania. Opłaty można dokonać między innymi:
|
Wniosek o rejestrację pojazdu (dostępny w urzędzie lub do pobrania poniżej).
Załączniki:
Do wglądu:
Do odbioru dowodu rejestracyjnego należy przedstawić następujące dokumenty:
Starostwo Powiatowe w Poznaniu, ul. Jackowskiego 18 Wydział Komunikacji i Transportu Referat ds. rejestracji pojazdów - parter, sala obsługi Tel. 61 8410-748 |
pon. 9:00 - 16:30, wt - Pt. 8:00 - 15:00 |
---|---|
Czerwonak ul. Gdyńska 53 tel. 61 2269-235 lub 236 (w której można również odebrać dowód rejestracyjny dla pojazdów rejestrowanych w tej filii) |
pon. 9:00 - 16:30, wt - Pt. 8:00 - 15:00 |
Pobiedziska ul. Kościuszki 4 |
|
Stęszew, ul. Poznańska 20 |
|
Swarzędz ul. Poznańska 25 |
|
Tarnowo Podgórne ul. Poznańska 96 |
|
Kórnik ul. Poznańska 83, |
pon. 9:00 - 16:30, |
Niezwłocznie, po złożeniu wniosku wraz z wymaganymi załącznikami przewidzianymi przepisami prawa.
Opłatę komunikacyjną należy uiścić na konto Starostwa Powiatowego w Poznaniu, nr konta 77103012470000000034916241, w wysokości:
W Wydziale Komunikacji i Transportu oraz w filiach Wydziału można dokonać opłaty komunikacyjnej kartą płatniczą.
Opłatę skarbową w wysokości 17,00 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, należy uiścić na konto organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu.
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu,
w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Poznańskiego.
Rejestracji pojazdu dokonuje Starosta właściwy dla miejsca siedziby lub zamieszkania właściciela pojazdu.
Rejestracji pojazdu sprowadzonego z UE należy dokonać w terminie 30 dni od daty sprowadzenia pojazdu.
W przypadku pojazdu sprowadzanego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim UE zamiast dowodu rejestracyjnego, dopuszcza się przedstawienie innego dokumentu stwierdzającego rejestrację pojazdu, wydanego przez organ właściwy do rejestracji pojazdów w tym państwie.
Dokument potwierdzający zapłatę/brak obowiązku zapłaty akcyzy albo zaświadczenie stwierdzające zwolnienie z akcyzy,
w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, wymagane są dla nabytego wewnątrzwspólnotowo i niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju samochodu osobowego lub pojazdu rodzaju „samochodowy inny”, podrodzaju „czterokołowiec” (kategoria homologacyjna L7e) lub „czterokołowiec lekki” (kategoria homologacyjna L6e), lub samochodu ciężarowego (kategoria homologacyjna N1) podrodzaj "furgon", "furgon/podest", "ciężarowo-osobowy", "terenowy", "wielozadaniowy" lub "van" albo samochodu specjalnego (kategoria homologacyjna M1 i N1).
Przy braku dołączonego do wniosku o rejestrację pojazdu oryginału dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy lub oryginału dowodu odprawy celnej, pojazd może zostać warunkowo zarejestrowany po złożeniu przez właściciela oświadczenia (druk oświadczenia do pobrania poniżej), że w okresie od rejestracji do wydania dowodu rejestracyjnego nie sprzeda pojazdu, a dokument potwierdzający zapłatę akcyzy lub dowód odprawy celnej dostarczy do urzędu najpóźniej przy odbiorze dowodu rejestracyjnego.
Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do wniosku o rejestrację wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.
W przypadku pojazdu zarejestrowanego wcześniej na terenie UE i sprowadzonego po dniu 31 grudnia 2019 r., właściciel dołącza do wniosku dowód własności pojazdu z adnotacją sprzedawcy potwierdzającą datę sprowadzenia pojazdu
z terytorium państwa członkowskiego albo oświadczenie o dacie sprowadzenia pojazdu wystawione dla kupującego, dołączone do dowodu własności, jeżeli sprzedający, który sprowadził ten pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonuje jego sprzedaży przed pierwszą rejestracją.
Obowiązek dotyczący przedstawienia dowodu wpłaty na odrębny rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotyczy pojazdów wprowadzonych (objętych procedurą dopuszczenia do obrotu)
na terytorium kraju w okresie od 01.01.2006 r. do 31.12.2015 r. Nr konta Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej: 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014.
W przypadku woli posiadania tablic rejestracyjnych z wyróżnikiem indywidualnym, konieczna jest dodatkowa wizyta
w urzędzie celem złożenia zapytania o możliwość wyprodukowania wnioskowanych tablic. Podczas tej wizyty należy złożyć wniosek wraz z dokumentami wymaganymi do zarejestrowania pojazdu. Opłata za wydanie indywidualnej tablicy motocyklowej wynosi 500 zł oraz 1000 zł za komplet tablic indywidualnych dla pojazdu samochodowego (z wyjątkiem ciągnika rolniczego).
Na życzenie Klienta, za pomocą Systemu Wysyłania Powiadomień istnieje możliwość przekazania informacji dotyczącej odbioru dowodu rejestracyjnego na wskazany numer telefonu komórkowego lub adres e-mail. W tym celu do wniosku należy załączyć oświadczenie, którego wzór jest dostępny do pobrania poniżej
W przypadku złożenia wniosku drogą elektroniczną po pozytywnej weryfikacji skanów załączonych do przesłanego wniosku organ rejestrujący wzywa do przekazania (pocztą za potwierdzeniem odbioru lub przesyłką kurierską
za zwrotnym pokwitowaniem odbioru) oryginałów wymaganych dokumentów oraz tablic rejestracyjnych. Po otrzymaniu dokumentów organ rejestrujący może, po uzgodnieniu drogą elektroniczną z właścicielem pojazdu, przesłać na podany adres decyzję oraz zwracane oryginały i tablice rejestracyjne.
Szczegółowe informacje w sprawie uzyskać można w punkcie informacyjnym Wydziału Komunikacji i Transportu
oraz pod nr telefonu 61 8410-748, 61 8410-598.
Adres e-mail: komunikacja@powiat.poznan.pl
W zakresie rejestracji pojazdów można korzystać z usługi umawiania wizyt przez Internet - www.bip.powiat.poznan.pl - zakładka Rezerwacja wizyt.
2023-07-10