W sprawach rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów, zapraszamy Mieszkańców Powiatu Poznańskiego do kontaktu bezpośrednio z Wydziałem Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Poznaniu przy ulicy Jackowskiego 18.
Ze względu na długotrwałą procedurę rejestracyjną, obsługa klientów odbywać się będzie w sposób następujący:
W celu usprawnienia obsługi Państwa wniosków, prosimy o wcześniejsze telefonicznie umówienie terminu wizyty pod numerem
tel. 61 8410 579 lub 61 8410 750.
Ponadto informujemy, iż złożenie ww. wniosków może odbyć się bez osobistej wizyty w urzędzie,
tj. poprzez wniosek elektroniczny w systemie REJA24 na stronie internetowej: https://interesant.reja24.gov.pl/
Treść komunikatu w sprawach rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów
(PDF 211,34KB)
https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/przewodnik-dla-zeglarzy-i-armatorow-jachtow
materiał dla żeglarzy, właścicieli i armatorów jachtów o długości do 24 m.
Przewodnik zawiera informacje dotyczące wymogów formalno-prawnych oraz rekomendacje MGMiŻŚ w zakresie bezpieczeństwa.
Podstawa prawna:
Rejestry prowadzą:
Wniosek można złożyć w postaci elektronicznej:
https://interesant.reja24.gov.pl
W przypadku gdy wnioskodawca składa wniosek o rejestrację w postaci elektronicznej, a posiada wymagane załączniki w oryginale wyłącznie w postaci papierowej, dokumenty te należy dołączyć do wniosku w postaci odwzorowania cyfrowego, a ich oryginały okazać organowi rejestrującemu przed odbiorem dokumentu rejestracyjnego.
Dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się wraz z ich tłumaczeniem na język polski sporządzonym przez tłumacza przysięgłego lub potwierdzonym przez właściwego konsula. W przypadku braku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tłumacza przysięgłego danego języka dopuszcza się tłumaczenie wykonane przez tłumacza przysięgłego państwa, z którego jednostka pływająca została sprowadzona. Przepisu niniejszego nie stosuje się do składania deklaracji zgodności CE.
W razie przeniesienia na inną osobę własności zarejestrowanej jednostki pływającej dotychczasowy właściciel przekazuje nowemu właścicielowi dokument rejestracyjny.
Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest obowiązany zawiadomić organ rejestrujący, w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dnia zaistnienia danego faktu, o:
Obowiązkowi rejestracji podlega:
– o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
W celu wpisania do rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m należy przedstawić następujące dokumenty:
1. dowód własności, którym może być w szczególności:
2. Wniosek o rejestrację (składany w postaci papierowej jest opatrzony czytelnym podpisem właściciela, współwłaściciela, pełnomocnika właściciela lub współwłaściciela, przedstawiciela ustawowego właściciela lub współwłaściciela albo osoby uprawnionej do reprezentowania właściciela lub współwłaściciela jednostki pływającej, w przypadku gdy nie jest nim osoba fizyczna).
3. Dokument lub materiał potwierdzający rejestrację w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana (dowód rejestracyjny lub zaświadczenie o rejestracji).
4. Dokument o wyrejestrowaniu jednostki z poprzedniego rejestru polskiego lub zagranicznego albo dokument potwierdzający rejestrację czasową.
5. Potwierdzenie wpłaty na konto Starostwa Powiatowego w Poznaniu nr: 77 1030 1247 0000 0000 3491 6241 w wysokości:
6. Dokumentem stanowiącym podstawę określenia danych o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali jest deklaracja zgodności CE lub jeden z poniżej wymienionych dokumentów:
a. karta bezpieczeństwa jednostki, jeżeli była wydana;
b. dokument wydany przez:
– jeżeli był wydany;
c. dokument dopuszczający statek do żeglugi, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, zwanej dalej „ustawą o żegludze śródlądowej”, jeżeli był wydany;
d. inny dokument wydany na podstawie przepisów ustawy o żegludze śródlądowej przez:
– jeżeli był wydany.
Dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje:
1) o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej jest:
2) o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy jest:
3) o marce i modelu lub typie jednostki pływającej jest:
4) o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest:
a. w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
b. w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana – deklaracja zgodności CE;
5) o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej, jest:
6) o roku budowy i producencie jednostki pływającej jest:
W przypadku gdy do wniosku nie załączono dokumentacji, o której mowa powyżej, do wniosku mogą być dołączone oświadczenia właściciela lub współwłaściciela.