DOKONANIE ZGŁOSZENIA ZMIANY SPOSOBU UŻYTKOWANIA OBIEKTU BUDOWLANEGO LUB JEGO CZĘŚCI (PB-18)
WYMAGANE DOKUMENTY
- Wniosek wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w formie elektronicznej należy pobrać ze strony internetowej e-budownictwa - https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/
Wniosek w sprawie załatwianej w formie e-usługi powinien zostać podpisany przez inwestora podpisem zaufanym epuap lub elektronicznym podpisem kwalifikowanym i przesłany na elektroniczną skrzynkę podawczą starostwa wraz z załącznikami.
- Wniosek na drukach podpisany przez Inwestora/ów lub osobę upoważnioną przez Inwestora (druk do pobrania
ze strony internetowej lub w urzędzie). Upoważnienie przedkłada się na piśmie w oryginale wraz z uiszczoną opłatą skarbową.
Wniosek w sprawie załatwianej w tradycyjnej formie pisemnej należy podpisać i w oryginale przesłać tradycyjną pocztą lub złożyć w starostwie wraz z załącznikami.
Załączniki:
-
oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w oryginale wypełnione na drukach ściśle określonych przepisem prawa (druk do pobrania ze strony internetowej lub w urzędzie).
-
opis i rysunek określający usytuowanie obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej i sąsiednich nieruchomościach, z oznaczeniem części obiektu budowlanego, w której zamierza się dokonać zmiany sposobu użytkowania;
-
zwięzły opis techniczny, określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję,
wraz z danymi techniczno-użytkowymi, w tym wielkościami i rozkładem obciążeń, a w razie potrzeby, również danymi technologicznymi;
-
zaświadczenie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
-
ekspertyzę techniczną, wykonaną przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności;
-
w zależności od potrzeb - pozwolenia, uzgodnienia lub opinie wymagane odrębnymi przepisami.
MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Starostwo Powiatowe w Poznaniu, ul. Jackowskiego 18, 60-509 Poznań.
Wydział Administracji Architektoniczno-Budowlanej.
Złożenie dokumentów: Sekretariat Wydziału, parter, pokój Nr 010.
Wszelkie informacje w sprawach związanych z wnioskiem o pozwolenie na budowę można uzyskać pod nr telefonu
61 8410-504, 61 8410-550.
Odbiór dokumentów: parter, pokój nr 009. W przypadku wydania zaświadczenia o braku sprzeciwu na żądanie wnioskującego.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Do użytkowania obiektu zgodnie z nowym przeznaczeniem można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni, od dnia doręczenia zgłoszenia, właściwy organ, nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji i nie później niż po upływie 2 lat od doręczenia zgłoszenia.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
W postępowaniu administracyjnym sprawdza się kompletność zgłoszenia.
W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy organ nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nie uzupełnienia, wnosi sprzeciw w drodze decyzji.
OPŁATY
Zgłoszenie wolne od opłat.
Opłatę skarbową uiszcza się wraz ze składanym wnioskiem (wówczas opłata ta zostanie naliczona) na konto:
nazwa odbiorcy: Miasto Poznań, Wydział Finansowy, Oddział Dochodów Budżetowych, ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań;
nr rachunku konto: 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763
Płatności online* za pośrednictwem Platformy E-COM STP: https://oplaty.powiat.poznan.pl/
*służy do przyjmowania płatności internetowych na rzecz Powiatu Poznańskiego oraz w zakresie opłaty skarbowej na rzecz Miasta Poznania. Poprzez platformę dokonasz bezprowizyjnych płatności kartą za wszystkie czynności urzędowe.
Opłaty można dokonać między innymi:
- w placówce pocztowej
- w sklepach, w których działa punkt płatniczy
- poprzez bankowość mobilną - za pośrednictwem osobistego telefonu z własną bankowością elektroniczną złożenie tą drogą dyspozycji oraz przesłanie na adres mailowy urzędnika potwierdzenie opłaty
- przelew tradycyjny
TRYB ODWOŁAWCZY
Od decyzji sprzeciwu przysługuje stronom postępowania odwołanie do Wojewody Wielkopolskiego, w terminie 14 dni
od dnia jej doręczenia. Odwołanie należy złożyć za pośrednictwem Starosty Poznańskiego.
DODATKOWE INFORMACJE
Przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części rozumie się w szczególności: podjęcie bądź zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń.
Do użytkowania obiektu zgodnie z nowym przeznaczeniem można przystąpić, jeżeli w terminie 30 dni, od dnia doręczenia zgłoszenia, właściwy organ, nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji i nie później niż po upływie 2 lat od doręczenia zgłoszenia.
Właściwy organ wnosi sprzeciw, jeżeli zamierzona zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części:
a. wymaga wykonania robót budowlanych, objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę;
b. narusza ustalenia obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach budowy i zagospodarowania terenu, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;
c. może spowodować niedopuszczalne:
d. zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia,
e. pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków,
f. pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych,
g. wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Pełnomocnictwo
Inwestor (zarówno osoba fizyczna, osoba prawna jak i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną) może złożyć wniosek o pozwolenie na budowę lub dokonać zgłoszenia działając przez pełnomocnika. Pełnomocnik w imieniu inwestora może również złożyć oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W tym kontekście należy wskazać, że ze względu na sankcję karną przewidzianą
za złożenie niezgodnego z prawdą oświadczenia oraz w celu uniknięcia wątpliwości do co zakresu pełnomocnictwa zasadnym jest, by zawierało ono wskazanie, że inwestor udzielający pełnomocnictwa do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę albo do zgłoszenia budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego zarazem upoważnia pełnomocnika do złożenia oświadczenia o posiadanym przez inwestora prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, o ile inwestor nie składa takiego oświadczenia osobiście.
PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
DATA OSTATNIEGO PRZEGLĄDU/ AKTUALIZACJI
2022-08-10
autor lub odpowiedzialny za treść: Jan Kędziora
data wytworzenia: 2006-07-25
opublikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
data publikacji: 2006-07-25 12:21
zmodyfikował: Administrator Systemu - Dariusz Doliński
ostatnia modyfikacja: 2024-09-12 12:21
Rejestr zmian
- 04.10.06; zmiana treści informacji - aktualizacja
- 03.01.07; zmiana treści informacji - zmiana opłat skarbowych
- 24.07.07; korekta/update systemu
- 17.08.07; wprowadzenie autora informacji
- 30.06.08; przygotowanie do wymogów przeglądarki "strona mówiąca"
- 01.09.08; zmiany w ustawie o opłacie skarbowej
- 19.04.10; aktualizacja treści informacji - opłata skarbowa
- 10.06.10; aktualizacja treści informacji
- 29.06.10; zmiana karty usług
- 02.08.10; aktualizacja informacji - zmiana rachunku bankowego opłaty skarbowej
- 19.08.10; aktualizacja treści - opłaty
- 07.01.11; aktualizacja podstawy prawnej
- zmieniono 2012-05-15 11:46 przez Administrator Systemu: dodanie informacji dot. punktów poboru opłat
- zmieniono 2013-04-08 15:41 przez Administrator Systemu: aktualizacja
- zmieniono 2013-06-13 12:13 przez Administrator Systemu: aktualizacja
- zmieniono 2013-06-13 15:02 przez Administrator Systemu
- zmieniono 2013-10-18 12:46 przez Administrator Systemu: dodanie "tagów"
- zmieniono 2014-01-14 09:02 przez Administrator Systemu: aktualizacja
- zmieniono 2014-02-11 11:23 przez Administrator Systemu: aktualizacja
- zmieniono 2014-11-19 12:50 przez Administrator Systemu: aktualizacja podstawy prawnej
- zmieniono 2014-12-15 15:29 przez Agata Tomaszewska : zmiana rachunku bankowego opłaty skarbowej
- zmieniono 2015-01-02 13:28 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2015-01-30 08:00 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2015-04-15 14:46 przez Agata Tomaszewska
- zmieniono 2015-08-05 14:55 przez Bartosz Kurek
- zmieniono 2015-10-15 13:32 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta
- zmieniono 2016-04-19 09:16 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja podstawy prawnej
- zmieniono 2016-10-13 07:57 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2016-11-24 12:41 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta
- zmieniono 2016-12-13 14:58 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2016-12-20 08:09 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2017-07-14 10:40 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2018-07-05 08:22 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2018-12-05 07:50 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2019-09-10 13:39 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2019-12-31 11:49 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2020-02-26 08:53 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2020-10-30 09:59 przez Agata Poleska
- zmieniono 2021-02-01 10:03 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta techniczna
- zmieniono 2021-02-01 16:31 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2021-02-23 10:23 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2021-02-23 10:24 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński
- zmieniono 2021-04-08 10:50 przez Pieczyński Maciej: dodanie informacji o wstrzymaniu biegu spraw zgodnie z Zarządzeniem Nr 25/2021
- zmieniono 2021-05-26 14:49 przez Pieczyński Maciej: aktualizacja informacji o wstrzymaniu biegu załatwiania spraw, w związku z COVID-19
- zmieniono 2021-06-29 10:21 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2021-07-05 13:27 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2021-08-16 10:31 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
- zmieniono 2022-03-23 11:21 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2022-06-09 11:15 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2022-08-10 09:03 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: aktualizacja
- zmieniono 2023-11-10 14:30 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska
- zmieniono 2024-09-09 10:22 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: dodanie "płatności online"
- zmieniono 2024-09-12 12:21 przez Administrator Systemu - Dariusz Doliński: korekta edytorska